Insecten enzo

Weer een dag van 34 graden. In de schaduw. Als ik stilzit komen er zelfs zweetdruppels tevoorschijn. Het is vochtig maar geen wolk aan de lucht. Dat was vorige week wel anders, had ik dat al verteld? Eindelijk regen. Ik was even blij want god dat was lang geleden dat ik in de regen had gestaan. Dat blije gevoel was van korte duur want het regende wel erg hard. En waarom zijn er geen putten in de straten? Acapulco ligt aan een baai midden tussen de bergen wat betekent dat al het water van de bergen naar beneden stroomt de zee in. Handig zou je zeggen, maar toch niet zo handig als je in de auto zit op de autoweg net voor de zee. Ik was beland in wat ik alleen op tv had gezien. Modderstromen, hoog water, bomen half in water en Ulises die een daling in de straat even over het hoofd had gezien. Resultaat: water tot aan het raam van de auto en een hysterische Berber. Maar ach, ik stelde me aan want dit was reuze normaal voor Acapulco. Een heftige regenbui, daar komen nog wel meer van. Wacht maar op de orkanen waar ongeveer zes van zijn voorspeld deze zomer. Dat is drie dagen binnenzitten met hout voor de deuren. Hamsteren. Wel eindelijk genieten van een warme douche en chocolademelk.

 

Het is een heerlijke afkoeling die regen en zodra de zon weer tevoorschijn komt (want hier hoef je je geen zorgen te maken dat je je zomerkleren weer kan opbergen in de kast, het wordt altijd weer mooi weer) is alles felgroen. Net lente. Het enige nadeel, met name voor mij, is dat de regen ervoor zorgt dat insecten weer opbloeien. En dan heb ik het niet over muggen en libellen en hier en daar een kakkerlak. Ik heb het over gevaarlijke schorpioenen (van die gore zwarte met z´n staart zo eng omhoog), slangen, tarantula´s en halve krokodillen (ik overdrijf: leguanen ): IN HUIS. Helaas ben ik ze al tegengekomen en ik kan je zeggen, het is geen pretje. Gelukkig heb ik Ulises bij me die alles voor me doodmaakt en opruimt, maar het idee dat er TARANTULA´S door het huis krioelen maakt soms dat ik echt niet kan slapen. Aansteller. Het plan is om in september af te reizen naar zuid Mexico, Playa del Carmen, Cancun etcetera, maar ik vrees voor de insecten daar. Het is orkaanseizoen en de mensen waar we bij zouden kunnen logeren wonen tegenover het regenwoud. Lees: zwetende nachten vol avontuur.

 

Ik lees net op Wikipedia: ¨Voorbeelden zijn spinnen die in schoenen kruipen, wat ook bij schorpioenen veel voorkomt.¨ Ulises had me al gewaarschuwd. Eerst je schoenen leegkloppen, dan pas erin stappen. Of met blote voeten door huis lopen, ook niet doen. Gisteren stond ik op een beest en ik het hoorde alsof ik een blad kapot trapte. Met mijn blote voet dus.

 

Al met al is het dus voor mij af en toe vreselijk afzien maar ik leer er maar weer van. Dan doet zo´n spinnetje in Nederland mij vast niets meer.

 

 leguaan

 

1 reactie

Opgeslagen onder Zonder categorie

Een Reactie op “Insecten enzo

  1. Gatver… Das inderdaad geen pretje. Maar als je gewoon voorzichtig bent en idd niets aantrekt zonder het eerst uit te kloppen… ik bedoel, die Mexicanen kijken er ook niet van op of om!
    Wel lekker zeg, je tripje in september…
    killze met de bugs!
    Xx

Geef een reactie

